Voor een spoedige heropening van alle saunacentra.

06/03/2021

We zijn exact een jaar nadat “het” virus ons in snelheid pakte. Dat heel de maatschappij op slot ging was een verrassing van formaat, maar daar hebben we ons snel bij neergelegd. We deden zoals gevraagd een risicoanalyse en zorgden voor een sterk sectorprotocol: beperkte capaciteit, spreiding bezoekers, op reservatie, afstand behouden, desinfectie, enz.

Dit heeft zijn vruchten afgeworpen: gedurende de 5 maanden dat we terug open waren, is er geen enkele besmettingshaard in een saunacomplex vastgesteld! (Geert Molenberghs "aantal indexpatiënten naar vermoedelijke besmettingsbron")

Intussen werd ook wetenschappelijk bevestigd dat het Coronavirus afgebroken wordt in een saunacomplex: 1) omwille van de chloor in zwembadwater en bij uitbreiding de volledige zwembadomgeving en 2) in de saunacabine's doodt de hitte (vanaf 56 graden) het virus in no time. Dat we einde oktober terug moesten sluiten was dan ook een domper van formaat. Ondertussen zijn "de cijfers" terug beter, ook al blijven ze nu hangen op een plateau.

De schreeuw om versoepelingen wordt groot. Ondertussen werden de winkels reeds heropend, gevolgd door de zwembaden (omwille van bovenstaande reden), de rijscholen, de kappers en sinds deze week meerdere contactberoepen?

De overheid erkent dat het draagvlak voor de maatregelen gestaag daalt, dit resulteert meer en meer in ongecontroleerde risicocontacten. Daarenboven blijkt de mentale weerbaarheid van de bevolking er voortdurend op achteruit te gaan.

Het nieuws dat de wachttijden voor een consult bij een psycholoog meer dan verdubbeld zijn, spreekt boekdelen.

Vandaar ons voorstel: de saunacentra kunnen hier op korte termijn hulp bieden. Een bezoek aan een wellnesscentrum werkt opbeurend, geeft het gevoel er even tussenuit te zijn, een mini vakantie als het ware.

Een mentale opkikker die daarenboven ook gezond is!
De saunacentra hebben bewezen dat ze dit gecontroleerd kunnen organiseren, ondertussen is er ook voldoende wetenschappelijke evidentie dat het veilig vertoeven is in een zwembad en saunacabine. Ons sectorprotocol doet de rest.

De sauna-uitbaters én hun passionele medewerkers zijn er klaar voor. Nu de politici nog!

Heb jij even veel zin als wij in een spoedige heropening van onze Belgische wellnesscentra?

Ondertekend: de sauna-uitbaters van België