Sauna en hart & bloedvaten - Sauna en gezondheid - Alles over sauna - Sauna Vereniging België
Ledenlogin
Sauna en gezondheid

Sauna en ... hart en bloedvaten

Door regelmatig naar de sauna te gaan, traint u de vaatspieren, verbetert de doorbloeding en zakt uw bloeddruk doordat de bloedvaten zich openen. Volgens Dr Andrew Weil (expert in gezondheid en wellness, www.drweil.com) helpt een saunabad het lichaam ongewilde materialen te verwijderen.

Effect van de sauna op de bloeddruk
.

Wat doet sauna voor uw hart? Daar heeft Dr Lawrence Wilson (bekend van het boek Sauna Therapy) het volgende over te zeggen: "Uw bloeddruk blijft meestal gelijk of gaat een beetje omlaag in de sauna. Veelvuldig saunagebruik helpt de bloeddruk verlagen doordat de elasticiteit van de slagaders verbetert, de afvalstoffen van de nieren beter worden afgevoerd en vermindert de excessieve activiteit van het zenuwstelsel."

Verschillende onderzoeken (gepubliceerd in het Journal of Cardiac Failure) wijzen uit dat er positieve resultaten bestaan voor aandoeningen van hart en bloedvaten; onder andere tegen de ontsteking van het endotheel in bloedvaten, hartfalen en aderverkalking.

Op livestrong.com lazen we dat in de sauna de hartslag verhoogt en de bloeddruk naar omlaag kan gaan, dit komt omdat de hitte in de sauna de huidstemperatuur doet stijgen. Als gevolg gaat het hart harder werken om het sneller te doen rondpompen naar de huid, daardoor gaat er minder bloed naar de inwendige organen en gaat de bloeddruk dus dalen. Wanneer u uit de sauna gaat en uw lichaam terug zijn normale lichaamstemperatuur heeft, bereikt uw bloeddruk weer zijn normale status.

Opletten in de sauna
.

Mensen met een hoge bloeddruk dienen op te letten tijdens het afkoelen, door de plotse koude vernauwen je bloedvaatjes (in sommige gevallen kunnen ze zelfs sluiten) en daardoor gaat je bloeddruk dus stijgen. Spring dan ook niet meteen in het koude dompelbad, koel liever af met een lauwe douche en laat voldoende tijd tussen twee saunasessies.

Mensen met een lage bloeddruk moeten een beetje voorzichtig zijn tijdens het opwarmen. Door de warmte in de sauna zijn de bloedvaatjes namelijk verwijd en gaat de bloeddruk dus dalen. Enkele tips: blijf niet te lang op de hoogste bank in de sauna zitten, daar is het namelijk het warmst. Kies liever voor de onderste bank en beperk je tijd in de sauna. Ook te lang in de jacuzzi zitten, kan duizeligheid veroorzaken, een dikke vijf minuten in de hot tub is dan ook voldoende.

Bron: www.drweil.com, Sauna Therapy (boek van Dr Lawrence Wilson), Journal of Cardiac Failure, www.livestrong.com.